Skelbimų paieška
Atsiliepimų paieška
TOP automobiliai
- AC
- Acura
- Alfa Romeo
- Aston Martin
- Audi
- Bentley
- BMW
- Bugatti
- Buick
- Cadillac
- Caterham
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- Daihatsu
- Dodge
- Ferrari
- Fiat
- Fisker
- Ford
- GMC
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Isuzu
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Koenigsegg
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- Maserati
- Mazda
- McLaren
- Mercedes-Benz
- Mercedes-Maybach
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Morgan
- Nissan
- Opel
- Pagani
- Peugeot
- Polestar
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Rover
- Saab
- Scion
- Seat
- Skoda
- Smart
- Spyker
- SsangYong
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- TVR
- Volkswagen
- Volvo
Straipsniai
|
2017-10-09
„Formulės 1“ vairų evoliucija: nuo ovalo iki žaidimų pultelio
Nėra abejonių, kad vairas yra viena svarbiausių automobilio detalių. Vien jį laikydamas vairuotojas gali pajusti kelio nelygumus, sukibimo lygį ir nurodyti, ką turėtų daryti automobilis. Ši detalė pastarąjį šimtmetį gerokai pakito visose transporto priemonėse, tačiau jos evoliucija geriausiai pastebima automobilių sporto karalienėje – „Formulėje 1“.
Pati vairo išvaizda lengvuosiuose automobiliuose praktiškai nepasikeitė – jis išliko apvalus, su retomis išimtimis „Audi“, „Peugeot“ ir dar kai kuriuose automobiliuose, kurių apatinė vairaračio dalis yra plokščia – taip automobiliui suteikiama sportiškumo. Sporte vairas evoliucionavo kur kas smarkiau. Pirmaisiais F1 metais vairas buvo iš esmės toks pat, kaip ir lengvuosiuose automobiliuose – ovalus, medinis, su trimis stipinais viduryje. Tačiau jis tobulėjo: kas kelerius metus atsirasdavo papildomų funkcijų ir patogumų. Pavyzdžiui, septintojo dešimtmečio pabaigoje medinė vairaračio dalis pradėta dengti oda – taip vairas tapo ne toks slidus. 1978-uosius galima vadinti didelių inovacijų metais. Dabartiniai F1 vairai į ovalus nelabai panašūs – jie labiau primena žaidimo pultelius su daugybe mygtukų ir rankenėlių. To išradėju galima vadinti austrą Gerhardą Bergerį – jis pirmasis pradėjo naudoti tokio tipo vairą dar 1989-aisiais. Michaelis Schumacheris buvo pirmasis, pradėjęs naudoti pavarų perjungimą ant vairo (angl. paddle shifters), šviesos indikatorių, užsidegantį raudonai, kai reikia perjungti pavarą (angl. shift light) bei rankinę sankabą, įjungiamą ant vairo (hand clutch). Vokietis būtų nesunkiai laimėjęs sudėtingiausio formulės vairo apdovanojimuose, jeigu tokie būtų rengiami – visos anksčiau išvardytos inovacijos buvo M. Schumacherio formulėje jau 1996-aisiais. Septyniskart F1 čempionas pirmasis panaudojo ir dar vieną inovaciją, be kurios joks vairas šiandien neapsieina – skaitmeninį ekraną. 1999-aisiais jo „Ferrari“ vairas atrodė kaip kosminio laivo vairalazdė, lyginant su konkurentų skrituliais. M. Schumacheris rankomis ant vairo galėjo reguliuoti stabdžių balansą, įvairius variklio ir diferencialų nustatymus, greičio ribotuvą techninio aptarnavimo zonoje ir daug kitų funkcijų. Nuo M. Schumacherio eros vairai pakito nežymiai – augo tik funkcijų kiekis ir tokio principo vairus naudojančių komandų skaičius. Šiandien vairuotojams vairo nereikia sukti daugiau nei 100 laipsnių į bet kurią pusę, o patys vairai turi apie 30 mygtukų ir jungiklių, kuriais galima valdyti kone visas formulės funkcijas. F1 vairų evoliuciją vizualiai galima peržiūrėti šiame video: |
Susiję straipsniai
Ar elektromobilis pigiau nei benzininis?
Toliausiai nuvažiuojantys
Dujų atsiperkamumo skaičiavimas