Markės


Straipsniai

Atgal į straipsnių sąrašą Atgal į straipsnių sąrašą
2017-10-09
„Formulės 1“ vairų evoliucija: nuo ovalo iki žaidimų pultelio

„Formulės 1“ vairų evoliucija: nuo ovalo iki žaidimų pultelio
Nėra abejonių, kad vairas yra viena svarbiausių automobilio detalių. Vien jį laikydamas vairuotojas gali pajusti kelio nelygumus, sukibimo lygį ir nurodyti, ką turėtų daryti automobilis. Ši detalė pastarąjį šimtmetį gerokai pakito visose transporto priemonėse, tačiau jos evoliucija geriausiai pastebima automobilių sporto karalienėje – „Formulėje 1“.

Pati vairo išvaizda lengvuosiuose automobiliuose praktiškai nepasikeitė – jis išliko apvalus, su retomis išimtimis „Audi“, „Peugeot“ ir dar kai kuriuose automobiliuose, kurių apatinė vairaračio dalis yra plokščia – taip automobiliui suteikiama sportiškumo. 

Sporte vairas evoliucionavo kur kas smarkiau. Pirmaisiais F1 metais vairas buvo iš esmės toks pat, kaip ir lengvuosiuose automobiliuose – ovalus, medinis, su trimis stipinais viduryje. Tačiau jis tobulėjo: kas kelerius metus atsirasdavo papildomų funkcijų ir patogumų. Pavyzdžiui, septintojo dešimtmečio pabaigoje medinė vairaračio dalis pradėta dengti oda – taip vairas tapo ne toks slidus. 

1978-uosius galima vadinti didelių inovacijų metais.
Tuomet Jamesas Huntas buvo pirmasis, turėjęs elektroninį jungiklį ant formulės vairo, o Emersono Fitipaldi inžinieriai sumontavo greito vairo nuėmimo (angl. quick release) funkciją – taip išlipti iš automobilio tapo lengviau.

Dabartiniai F1 vairai į ovalus nelabai panašūs – jie labiau primena žaidimo pultelius su daugybe mygtukų ir rankenėlių. To išradėju galima vadinti austrą Gerhardą Bergerį – jis pirmasis pradėjo naudoti tokio tipo vairą dar 1989-aisiais. Michaelis Schumacheris buvo pirmasis, pradėjęs naudoti pavarų perjungimą ant vairo (angl. paddle shifters), šviesos indikatorių, užsidegantį raudonai, kai reikia perjungti pavarą (angl. shift light) bei rankinę sankabą, įjungiamą ant vairo (hand clutch). Vokietis būtų nesunkiai laimėjęs sudėtingiausio formulės vairo apdovanojimuose, jeigu tokie būtų rengiami – visos anksčiau išvardytos inovacijos buvo M. Schumacherio formulėje jau 1996-aisiais.

Septyniskart F1 čempionas pirmasis panaudojo ir dar vieną inovaciją, be kurios joks vairas šiandien neapsieina – skaitmeninį ekraną. 1999-aisiais jo „Ferrari“ vairas atrodė kaip kosminio laivo vairalazdė, lyginant su konkurentų skrituliais. M. Schumacheris rankomis ant vairo galėjo reguliuoti stabdžių balansą, įvairius variklio ir diferencialų nustatymus, greičio ribotuvą techninio aptarnavimo zonoje ir daug kitų funkcijų.

Nuo M. Schumacherio eros vairai pakito nežymiai – augo tik funkcijų kiekis ir tokio principo vairus naudojančių komandų skaičius. Šiandien vairuotojams vairo nereikia sukti daugiau nei 100 laipsnių į bet kurią pusę, o patys vairai turi apie 30 mygtukų ir jungiklių, kuriais galima valdyti kone visas formulės funkcijas.

F1 vairų evoliuciją vizualiai galima peržiūrėti šiame video:
 
Susiję straipsniai
Volkswagen Golf 50mečio proga – įspūdinga 3000 km kelionė į Vokietiją ir atgal istoriniu automobiliu Volkswagen Golf 50mečio proga – įspūdinga 3000 km kelionė į Vokietij 
Kelioninis „Mercedes-Benz Marco Polo“ švenčia savo 40-ąjį jubiliejų Kelioninis „Mercedes-Benz Marco Polo“ švenčia savo 40-ąjį jubiliejų  
Ar tikrai žinote apie visas savo automobilio saugumo sistemas? Ar tikrai žinote apie visas savo automobilio saugumo sistemas? 
Pamatykite, kaip Lietuva atrodo „Hondos“ reklamoje: klipą matys žiūrovai visoje Europoje Pamatykite, kaip Lietuva atrodo „Hondos“ reklamoje: klipą matys žiūr 
Sukibimas ar slydimas? Žiedo meistras ir „drifteris“ apsikeitė automobiliais Sukibimas ar slydimas? Žiedo meistras ir „drifteris“ apsikeitė autom 
Iš pirmo žvilgsnio ralio automobilis ir standartinis – visiškai skirtingi. Bet ar tikrai? Iš pirmo žvilgsnio ralio automobilis ir standartinis – visiškai skir 
Ar sedanai ir hečbekai visam grimzta į užmarštį ir kodėl SUV – naujasis karalius? Ar sedanai ir hečbekai visam grimzta į užmarštį ir kodėl SUV – nauja 
Kodėl superautomobiliai lemia sėkmę tik retam automobilių gamintojui? Kodėl superautomobiliai lemia sėkmę tik retam automobilių gamintojui 
Naujasis „Renault Austral“: kokybė nuo A iki L Naujasis „Renault Austral“: kokybė nuo A iki L 
Atsisėskite ant kėdės: paskaičiavo, kiek kainuoja išlaikyti hiperautomobilį „Bugatti Chiron“ Atsisėskite ant kėdės: paskaičiavo, kiek kainuoja išlaikyti hiperaut 
Los Andželo automobilių parodoje „Porsche” išsiskyrė riboto leidimo „911 Dakar” modeliu Los Andželo automobilių parodoje „Porsche” išsiskyrė riboto leidimo  
Penkios su puse paros: kodėl tiek užtrunka pagaminti vieną ypatingą automobilį? Penkios su puse paros: kodėl tiek užtrunka pagaminti vieną ypatingą  
Nufilmuota, kaip „Tesla Model S“ vairuotojas tiesiog užmigo prie vairo Nufilmuota, kaip „Tesla Model S“ vairuotojas tiesiog užmigo prie vai 
„Porsche Taycan Turbo S“ tapo greičiausiu elektromobiliu, įveikusiu 1006 km trasos ratą „Porsche Taycan Turbo S“ tapo greičiausiu elektromobiliu, įveikusiu  
Tai fantastika! Po įsilaužimo į programinę įrangą Tesla Model S Plaid įsibėgėjo iki 348 km/h Tai fantastika! Po įsilaužimo į programinę įrangą Tesla Model S Plai 
Nauja sistema pati pasiūlys vairuotojui geriausią sėdėjimo poziciją Nauja sistema pati pasiūlys vairuotojui geriausią sėdėjimo poziciją 
Benzininį automobilį į elektrinį perdarę studentai nustebino Paul de Miko Benzininį automobilį į elektrinį perdarę studentai nustebino Paul de 
Nuo fizinių mygtukų iki jutiklinių ekranų: kokia tikroji šios automobilių technologijos nauda? Nuo fizinių mygtukų iki jutiklinių ekranų: kokia tikroji šios automo 
Automobilių istorija: unikalūs „Citroën“ pakabos sprendimai lenkė laiką Automobilių istorija: unikalūs „Citroën“ pakabos sprendimai lenkė la 
Kaip komfortas ir saugumas eina išvien: minkšta važiuoklė nereiškia prasto valdymo Kaip komfortas ir saugumas eina išvien: minkšta važiuoklė nereiškia  
VIDEO
Įdomiausi automobiliai

Ar elektromobilis pigiau nei benzininis?

Toliausiai nuvažiuojantys

Dujų atsiperkamumo skaičiavimas

Elektromobilių stotelių žemėlapis

Taršos mokesčio lentelė

Greičio matuoklių žemėlapis

BENDRAUKIME

NR.1 ATSILIEPIMŲ SVETAINĖ LIETUVOJE

104 000 lankytojų per mėnesį

Autoasas.lt įkurtas 2007 metais kaip atsiliepimų apie automobilius svetainė. Šiandien mes esame nemokamų skelbimų ir populiariausia atsiliepimų svetainė Lietuvoje turinti 5000 skelbimų, virš 8300 atsiliepimų apie automobilius bei beveik 2000 automobilių apžvalgų su techniniais duomenimis, aprašymais, foto, video ir kita informacija. Tikimės būti Jums naudingi ir linkime gero naršymo.
© Autoasas.lt 2007-2024

Turite klausimų? Skambinkite arba rašykite: +370 648 62992 | info@autoasas.lt

Avarinis.lt Automobile-data.com Carmaniac.co.uk Goldforsoul.com CVkodas.lt